VÄLKOMMEN!

Titta runt, tyck till och kom gärna tillbaka igen!

Pusspuss

tisdag 3 november 2009

Är du sockerberoende?


Socker lika farligt som kokain.
I programmet Efter Tio på tv4 pratade Bitten Jonsson om socker och dess påverkan på hjärnan. Hur många av oss är egentligen beroende av socker och hur många lever i riskzonen. 85% av det socker vi får i oss finns dolt i maten. Hur ska man göra?!?
Jag vet och kan en del om missbruk. Själv har jag varit nikotinberoende och väldigt ofta när ett beroende övervinns så tar ett annat vid. För alkoholister som slutat dricka är det väldigt vanligt att dom både röker, snusar och dricker stora mängder kaffe. Nikotin och koffein ersätter alkohol.
För mig har socker varit en del av mitt liv så länge jag kan minnas och mitt förhållande till socker är långt ifrån normalt. I ett test som nu finns på tv4.se "Är du Sockerberoende?" ställer dom 6 frågor till läsaren. Jag svarar ja på samtliga...

Sockerberoende är en kronisk sjukdom.

När vi har förstått och bestämt oss... Är det okej att tacka nej till kakor och efterrätter på en middag? Om vi äter för att alla andra runt bordet gör det och för att det förväntas av oss så kan vi aldrig veta om det slutar efter den kakan eller om ätandet fortsätter i flera veckor eller månader. Är det värt det? När ska vi som är beroende av socker bli tagna på lika stort allvar som dom som inte klarar av sprit eller kokain??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar